Amanda

One life, many ways

- 6 september

Publicerad 2015-09-06 20:04:54 i Vardag,

Bon soir!
 
Nu var det ett par dagar sedan jag skrev. Kan inte säga att det varit fullt upp, men tiden bara flyger iväg. Ska ge er och mig själv en uppdatering på vad som hänt senaste dagarna;
 
- Onsdag:
 
- Fick äntligen mitt lilla krypin till studentrum:
 
Blir inte direkt middagsbjudningar i dett köket precis
 
 
Le grand lit (den stora sängen) (ursäkta motljuset)
 
Detta var tvunget att firas med en god lunch! (som jag visserligen åt innan jag fick nyckeln..)
 
 
Kyckling, haricort verts och bakpotatis! Slank ner fint med ett glas vin till
 
Efter att inhandlat lite nödvändiga saker på Carrefour åkte jag tillbaka till hostelet för att hämta megaväskan och en ryggsäck. Var skönt att få det på plats, så att jag bara hade typ migsjälv att tänka på dagen efter. 
Packade upp väskan, skrev inköpslista inför fredagen och åkte tillbaka till hostelet för en sista natt!
 
Torsdag
- Checkade ut från hostelet efter ännu en nyttig frukost bestånde av baguette och müsli. Tog spårvagnen till campuset och packade upp de sista väskorna. 
- Gick till universitetet vägg i vägg och fick lite mer införmation från Azalée om vad som komma skall. Fick en lite inblick i mitt schema och bye bye free time. Föreläsningar/lektioner 9-16 mån - fre i princip. Förstår att en kurs bara tar en dryg vecka (eller något sånt). Långa dagar var det i alla fall. Hon berättade också att det engelska master-programmen endast läses av internationella studenter. Jag som trodde jag skulle vara ensam internationell student, var visst endast den enda inom erasmus, de andra betalar för sig. Sedärja!
 
Efter det så tog vi spårvagnen till.......
 
och åt.........
 
 
Köttbullar och mos! 
Godaste köttbullarna i mitt liv, även om dem inte är speciellt hälsosamma. MUUUMS!
 
 
Efter den rejälsa lunchen var det dags att ta sig an mission "Komplettera ett hem med så mycket du kan bära". 
Kudde, täcke, porslin, köksredskap, kastrull,stekpanna, sopborste, handdukar etc. Sjukt hur mycket man behöver! Och tur att IKEA finns, annars hade jag blivit ruinerad! 
Två fulla IKEA-påsar och två trötta shoppare senare, var det dags att ta sig hem. Tackar högre makter för att rusningstrafiken inte börjar lika tidigt här som i Sverige. Sista spårvagnen hem var lite värre, men gick hyfsat bra och allt var helt när jag kom hem!
Då var det bara börjar städa och plocka upp allt jag köpt..
 
Fredag
- Började morgonen med en härligmen lite kylig promenad. Vaknade alldeles förtidigt som vanligt, så luften kanske inte kunnit bli så varmt vid 7.30..
- År frukost, som äntligen bestod av något annat än baguette och müsli, nämligen gröt, ägg och knäckebröd! Kalla mig knäpp, men det är inte att underskatta.
- Vid lunch tog jag och Carl oss till en bank och fixade bankkonto och franskt mobilabonnemang. CIC har ett speciellt erbjudande för Erasmus-studenter; gratis bankkonto, gratis internettjänst, gratis kontokort, ingen bindningstid och ett SIM-kort utan bindningstid, med fria samtal + sms inom Frankrike och 3 GB surf för 15.99€. BRA DEAL!
 
På kvällen mötte jag upp Monika och hennes kompis från Ryssland (omöjligt att höra hur man skulle uttala hennes namn så hon får heta Ryssland) för ett par glas vin. Stannade först på "Conseil des Vin du Médoc". där kan man även får en 2-timmarslektion i vin, med studentrabatt! 
Eftersom det stängde kl. 22 tog vi oss en promenad till en restaurang för glas nummer 2. Fick även se deras dessert-meny så vi slog till på varsin dessert också
 
Min såg ut såhär:
 
 
Den satt inte helt fel kan meddelas.
 
Lördag
 
Vaknade inte lika tidigt denna morgon som tur var! Kan berott på de två glasen med rödvin från kvällen innan.. Skönt iaf att få sova ut!
Åt frukost tillsammans med Pontus via Skype och sen tog jag mig en promenad i området för att se vad som fanns. 
På vägen hem gick jag in på Carrefour för att köpa vin och tandtråd. Kom ut med mycket mer än bara det. Köpte på mig lite mat och hittade t.o.m. kvarg (Fromage blanc). Dock ingen tandtråd. 
Hem och laga sig lite lunch; kyckling, cous cous och broccoli. 
 
På kvällen mötte jag upp Nino, Kathy och Claudia för en kaffe och senare middag på KFC
 
 
20 st kycklingbitar för 4 pers och pommes till det. Mätt var bara förnamnet när man ätit upp allt.
 
Kvällen var ganska kylig så vid kl. 22 sa vi hej då och jag åkte hem och kollade på "How I meet your mother" innan John Blund hälsade på.
 
- Söndag
 
- Startade dagen med en morgonpromenad/jogg och lyckades springa vilse. Jag och lokalsinne rimmar dåligt. Var inte helt vilse som tur var så lokaliserade mig ganska fort och kunde jogga vidare. 
- Frulle och lite slösurf på datorn. Skype med Pontus
- Mötte upp Monika och gick till "Jardin Botanique", som ligger granne med campuset jag bor på. Jättefint och mysigt. Vi körde en picknick-lunch där under ett träd. Efter det gick vi och kikade lite mer på alla växter innan vi tog en promenad längs floden för att slutligen hamna på ett café och köpa Frappé
 
 
Tur att jag rört på mig idag iaf... Den och en chocolatine (pain au chocolat) är inte det bästa för formen precis ;)
 
Väl hemma igen har jag pratat med mamma och pluggat lite franska. Nu kurrar magen så dags för kvällsmat! 
Påminn mig om att blogga minst varannan dag. Vääääldigt jobbigt att summera alla dessa dagar.
 
Ha det bäst kära vänner!
 
xoxo
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Joakim

Publicerad 2015-09-06 21:34:37

Verkar som du har det rätt bra där nere i snigelland

Svar: Toppen! Lite dyrt att göra inget på dagarna bara.. Finns alltid något att köpa :D
C'est la vie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

C'est la vie

Här får ni följa min vardag som en helt vanlig "Svensson" men mycket tankar om stort och smått. Min önskan med livet är att alltid försöka påverka världen till det bättre, lokalt eller internationellt gör detsamma, bara vi får en finare värld med mer medmänsklighet och ödmjukhet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela