Amanda

One life, many ways

- 15 September

Publicerad 2015-09-15 15:33:10 i Allmänt,

Bonjour à tous!
 
Comment ca va? 
 
Sitter och försöker nöta franska inför provet ikväll. Vi ska ha ett prov för att se vilken nivå vi ligger på inför höstens kvällskurs. Har jag tur kanske jag kan hoppa upp ett snäpp och inte hamna i nybörjargruppen. Under har ju skett förr sägs det så detta kan inte vara helt omöjligt, n'est-ce pas?
 
Pinsamt att jag bott i Belgien i 2 år och inte kan mer franska... Alors, det var då det, nu är nu och igår vad igår. På tal om igår;
 
Det var en såndär dag då jag skulle ha stannat kvar i sängen, för allas säkerhet typ..
 
Jag gick till gymmet här i närheten för att ta reda på vad det kostar. Kom dit och det var öppet! Dock ingen personal så långt ögat nådde, men hittade en prislista. 49€/mån i minst 6 mån. Behövde inte ens prata med någon personal då det var alldeles fördyrt. 
Såå, hem igen och leta andra gym!
Hittade ett par intressanta alternativ.
 
Laga sig lite lunch och kolla på "Big bang theory".
 
Mätt och belåten tänkte jag ta mig bort till banken och hämta mitt kontokort, då jag äntligen fått ett brev som bekräftade att det kommit dit!
Här börjar krånglet;
- Går på spårvagnen utanför mig.
- Konduktören/Chauffören säger något om att han bara åker till nästa hållplats då det antagligen hänt något längre fram (fattade inte mer.)
- Hoppar av på den hållplatsen och tänker att en skön promenad är alltid bra! Blåser halv storm och kallt som tusan.
- Går och går och går ( ca. 20 min). Hade lämnat mina hörlurar hemma eftersom jag tänkte att "detta tar inte så lång tid...". Hädanefter ligger dem ALLTID i väskan.
- Kommer fram till banken för att se att den självklart är STÄNGD! 
 
Det var bara börjar traska tillbaka hemåt. Tog en spårvagn som tog mig en liten bit på vägen. Där den och "min" spårvagn möts, fick jag se att nu minsann går den igen. Det var ju visserligen bra... 
Carl skriver till mig och undrar om jag komma till Azalées kontor då vi behövde skriva ut ett papper till kursen ikväll.. Går dit och fixar det. Frågar om en möjligtvis kan scanna in dokument med skrivaren men det gick inte, dock ligger det en "kopierings/skriva ut" butik precis brevid. "det är jättebilligt" fick jag höra.. Mmm, det kanske det är, OM MAN ÄR FRANSK! Betalade 2 f*cking € för att scanna in ett ynka litet papper. Kände inte för att bråka med han därinne så gick hem och mailade iväg det väldigt dyra dokumentet.
 
Efter det stannade jag inne resten av dagen.
 
Kvällens middag, linssoppa och "knäckebröd"
 
 
Sverige vs. Frankrike kl 20.03 igår (Frankrike i den lilla rutan till höger)
 
Idag gjorde jag ett nytt försök med banken. Det var öppet så fick mitt kort. Höll på att frysa ihjäl då det regnat hela fm och jag har inget mer än en jeansjacka och converse som ytterplagg än så länge. Fick hoppa in på H&M och köpa mig en tjock kofta och en halsduk påvägen hem för att inte behöva frysa ihjäl ikväll när jag ska till franska-provet. 
 
Mailade ett annat gym här i närheten om priser för studenter och dom ringde upp för en stund sen. OH MY. Inte nog med att det är svårt att förstå franska när en står face 2 face och man ändå kan ana via kroppsspråk, men att prata och förstå i telefon är ju helt omöjligt! Fick i alla fall fram att det kostar 35.85€/mån för minst 5 mån och att jag kan komma dit närsom för att provträna. Tror jag går dit imorgon!
 
Hur är det med mina kära vänner och familj i Sverige? Dåligt med uppdateringar på magar och allt annat som händer i era liv ;) 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: linda

Publicerad 2015-09-15 17:02:03

bakar och har mig i skolan på dagarna (äter dock inte speciellt mycket eftersom MIN mage minsann inte planeras att bli större, like.. EVER!) Är hittils en straight-A-student ;) annars går vi på bio, försöker hitta en större lägenhet, lägger bröllopet på is tills jag i alla fall pluggat klart osv (SHIT va allt kostar btw? geeez...) funderar på att tatuera mig också, om jag vågar.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-09-15 17:55:26

Lycka till med provet, du kommer säkert i À-gruppen😘. Trist att du fryser, men snart kommer pappa med varma kläder (förhoppningsvis, om dom inte åker vilse😉).

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

C'est la vie

Här får ni följa min vardag som en helt vanlig "Svensson" men mycket tankar om stort och smått. Min önskan med livet är att alltid försöka påverka världen till det bättre, lokalt eller internationellt gör detsamma, bara vi får en finare värld med mer medmänsklighet och ödmjukhet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela