Amanda

One life, many ways

- 11 Septmber + lite tankar om världen

Publicerad 2015-09-11 11:03:00 i Allmänt,

Kvällen igår var jätterolig!
 
Mötte upp Nino och Kathy i centrum vid 8 och gick till Torito Bar för att kolla hur det såg ut och kanske kunna ta en bit mat innan alla andra skulle börja ramla in. Gick inte så bra då dem precis börjat förbereda inför kvällen, sp dem bad oss komma tillbaka vid 9, då per-welcoming partyt började. 
 
 
Satte oss på en restaurang lite längre bort och delade på en ostbricka. Jag tog ett glas vin, Kathy en kaffe och Nino en varm choklad. Bra blandning på den...
 
 
(Ursäkta den dåliga skärpan..)
 
 
Very good people :)
 
Klockan sprang iväg och helt plötsligt var den 10 och vi gick bort mot Torito Bar. Vi fick en smärre chock när vi såg hur mycket folk det var som stod i kö (eller vad en ska kalla klungor med folk utanför ingången). Vissa var mer party party än andra, så där fanns det alla nivåer av alkoholintag. Nino åkte hem och jag, Kathy och Claudia ställde oss i den obefintliga kön.
 
Väl inne fick man en välkomst-cocktail som smakade whisky. Kvällens priser var shots för 2€, öl för 5€ och tequila för 3€. Det blev en shot och en tequila för att överhuvudtaget kunna överleva därinne. Huuuur mycket folk som helst och varmt som f-n! Men det var bara gilla läget och dansa loss till musiken. DJen måste haft en förkärlek för latino-musik för det var det ENDA som spelades! Kasst, eftersom jag gärna vill sjunga med. Och hur många latino-låtar kan jag? Typ Ricky Martins gamla hit från tidigt 2000-tal. 
Fanns inte så mycket att göra åt det så ful-dansade vidare.
 
 
Tog lite luft och kylde ner oss, innan vi tog en sista sväng på dansgolvet. Möttes av en vägg med syrefattig luft så fort en tog ett steg in igen. Bilden ovan är tagen runt 23.30 och folk köade fortfarande in. (alla står inte i kö, några är bara ute för den friska luften)
 
Efter den sista danssvängen så kände vi oss rätt nöjda och åkte hem. Rolig kväll men lite mycket folk på förliten yta, Skulle var skoj att gå till en riktig dansklubb en kväll, på en helgdag ;)
 

 
När vi satt på restaurangen och njöt av den goda osten fick jag frågan om vad jag skulle göra efter mina studier. Inom vilket område jag ville jobba i, eller om jag skulle läsa en Master. 
 
Jag vill göra skillnad för människor på något sätt, helst globalt men att det nog är lättare att börja på lokal nivå. När jag sa det fick jag i princip ett gapskratt tillbaka eftersom Sverige, till skillnad från Georgien och Rumänien, är ett väldigt välbärgat land. 
Och det är det som gör mig så jävla förbannad. För folk i Sverige klagar något enormt på ALLT! Det är som att vi har glömt att vi inte bara har rättigheter utan också skyldigheter. Skyldigheter gentemot varandra som medmänniskor, skyldigheter för att landet ska fortsätta vara ett av världens med jämlika länder, både inom ekonomi och jämställdhet. 
 
Någonstans har svensken glömt detta. Vi bara kräver en jävla massa hela tiden. 
"Jag vill inte jobba med det, så jag går hellre arbetslös och hemma"
"Jag vill inte jobba dom tiderna så då jobbar jag hellre inte alls"
"Sjukvården är kass, jag fick inte hjälp på 2 röda, och jag betalar minsann skatt"
"Jag har inte råd att åka på semester med mina barn, men jag röker och äter godis varje dag"
 
Standarden höjs konstant, på vad som ses som ett värdigt liv. Vad hände med
"Jag har tak över huvudet och min famlij är frisk"
"Jag har råd att äta mig mätt och gå utanför dörren utan att vara rädd för att bli spottad på, nedslagen eller vad fan som helst"?
 
Okej, kanske lite olika refllektioner men jag kan bli så jävla trött på allt gnäll. Speciellt när folk flyr från sina hem, för sina liv och vi i Europa ser KOSTNADER. 
Jag vet att människan inte är god i grunden, och alla människor är inte lika mycket värda. Men bara för att vi har vunnit på livets lotteri och fått växa upp i ett säkert land, betyder inte det att vi är mer värda än dom. När jag pratar om männiksovärde menar jag att folk som mördar, våldtar och allmänt sabbar för andra är mindre värda och borde inte ha samma rättigheter som en "frisk" och ärlig männsika som försöker göra rätt för sig genom livet. Människor utanför Europa är, precis som många inom Europa, av båda sorter. Och vilka är vi att säga vilka som ska få hjälp eller inte, utan att veta vad för slags människor dem är?
 
Det går inte ställa människoliv och pengar mot varandra, det ena är på riktigt och det andra är ett påhittat system vi startar krig för..
 
Väldigt spretigt inlägg, men den här jävla media-bevakningen och vinklingen om vad som händer i världen får mig att se svart. Det värsta är att folk är så naiva och blåödga att dom tror på skiten också, utan att se helheten. Googla Hans Rosling och Postkolonialism (inte samtidigt dock) så får ni en bättre bild av verkligheten. Många av krigen som pågår har startats på grund av västvärlden och pengar... Tål att tänkas på.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

C'est la vie

Här får ni följa min vardag som en helt vanlig "Svensson" men mycket tankar om stort och smått. Min önskan med livet är att alltid försöka påverka världen till det bättre, lokalt eller internationellt gör detsamma, bara vi får en finare värld med mer medmänsklighet och ödmjukhet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela