Amanda

One life, many ways

- 10 September

Publicerad 2015-09-10 10:40:00 i Allmänt,

Blev minsann varken SIM-kort eller bankkort i tisdags.. Mailet var en bekräftelse på att SIM-kortet var påväg. 
Kan hända att det kommit idag så kanske tar en tripp dit senare idag. 
 
Efter banken i tisdags gick jag bort till Jardin Public och kollade vad den hade att erbjuda. Väldigt fin park! Funderar på om det är konstigt att ta spårvagnen dit för en springtur någon dag. Det är en bit bort och gå tar alldeles för lång tid men det är bra underlag (=ej asfalt) för mina onda knän. Tål att funderas på!
 
Det blev tyvärr ingen lunch i parken, då jag inte hittade något som tilltalade mig tillräckligt på vägen dit. Så ganska hungrig fick jag gå därifrån och köpa mig en baguette i en trailer på Place Quinconces och sätta mig där och äta istället.
 
 
 
  Lyssnade på fransk podcast under tiden för att ut öka mitt vokabulär och kikade på turister.
 
 
Cirkus i stan! Såg en elefant och tänkte på det hemska klippet om den stackars cirkus-elefanten Tyke. Människan är en rätt hemsk varelse..
 
Efter den extremt tråkiga men rofyllda lunchen i solen tog jag spårvagnen till Mériadeck där jag hört att det skulle finnas en supermarket. Helt rätt! Där fanns det ett litet köpcentrum men ett supermarket på 2 våningar! Dem hade allt från elektronik och kläder till mat och verktyg. Plockade på mig lite smått och gott.
 
 
Bland annat denna fick följa med hem!
 
Väl hemma igen tog jag tag i dem hemskt smutsiga fönstren. 
 
 
 
 
Före -bild. Vet inte om det syns något men resultatet blev bra 
 
Igår, onsdag var det informationsdag för Ersamus-studenter och de som ska läsa master-programmen (tror jag). Det var på samma ställe där vi hade franskakursen så det blev tidig uppgång, då resan tar 30 min.
 
Mycket information på franska och en rundvandring där vi inte ska ha en enda lektion. 
De hade också olika sporter man kunde signa upp sig på. Är man på alla lektioner och gör bra ifrån sig kan detta hjälpa till att höja betyget i de kurser man läser tydligen! Smart sätt att få in friskvård. Vad jag valde?
 
Klättring (Klättervägg)
 
Har aldrig testat det men tänkte att någonggång ska va den första. Hur roligt låter det inte?!
Introduktion den 18/9 och sen drar det igång 21/9. Då jag och Carl inte fått våra studentkort än är det lite osäkert om det ens går, men vi får prata med Azalée och se om vi kan få dom tidigare.
 
Väl hemma igen slängde jag in en maskin med tvätt och sen tog jag mig en rask PW i värmen. Tanken var att springa, men mina knän tyckte inte om den idén.. Var skönt att bara komma ut. 
 
Studerade lite franska efter en dusch och lite mat och sen var det den dagliga skypen med min prins.
 
Idag har jag inga vidare planer för dagen..
Ikväll är det Welcoming-party för Ersamus studenter på en Tapas bar. Äntligen får jag vara lite social igen
 
xoxo

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2015-09-10 13:04:27

1. Helt klart bra idé att ta spårvagnen till parken för en löptur, mycket roligare att springa där liksom. Också får du ju sitta ner på spårvagnen på vägen hem ;P
2. OMG OMG OMG! Klättring! cool grrl ;) hade jag också velat prova.
3. Har du käkat macaroons än? :D

Svar: Får nog bli en löptur där i helgen minsann :)
Nej, macarons har jag helt glömt av att köpa! Får kanske fira in fredagen med en sån senare! Du kommer säkert kunna göra 100 ggr godare macarons när du är fördigutbildad ;)
<3
C'est la vie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

C'est la vie

Här får ni följa min vardag som en helt vanlig "Svensson" men mycket tankar om stort och smått. Min önskan med livet är att alltid försöka påverka världen till det bättre, lokalt eller internationellt gör detsamma, bara vi får en finare värld med mer medmänsklighet och ödmjukhet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela