Amanda

One life, many ways

- Lever

Publicerad 2015-10-24 12:30:28 i Allmänt, Vardag,

Hej på er och ursäkta veckor av tystnad här.. Sedan jag (äntligen) började med studierna har tiden bara rusat iväg! Det har funnits saker att göra i princip hela tiden, så därför har bloggandet inte hunnits med. 
Tänkte försöka ge er en lite snabb uppdatering så även jag kommer ihåg vad som hänt ;)
 
Pontus kom äntligen hit och vi hade en mysig weekend  tillsammans. <3 Visade honom runt här i fantastiska Bordeaux, åt gott och bara umgicks. Tiden gick alldeles för fort och nu har vi nedräkning till jul, bara 59 dagar kvar till 22 dec!
 
 
"You're the first, the last, my everything" <3
 
De 2 senaste veckorna har bestått av franska-lektioner varje dag, inklusive en jäkla massa läxor. Vi har lärt oss skriva CV, mail och beskriva grafer m.m. Plus en massa grammatik som gör att man fattar ännu mindre. Har tagit mig igenom det med nöd och näppe så nu kan jag fokusera på engelska igen (även om jag vill lära mig mer franska...). Det värsta med franskalektionerna är att vi inte får några poäng för dom, så känns helt meningslöst att lägga ner hela sin själ i det..
 

Förra veckan var det en professor från USA på universitetet och pratade om sambanden mellan Frankrike och USA. Han backade tillbaka tiden ända till USAs självständighetskrig... Som ej fransk eller amerikan tyckte jag delar föreläsningen var rena skitsnacket och ett sätt att få franska elever att åka till USA, men själva professorn var helt ok.
 
 

En helt annan kväll var jag på Georgisk afton och fick lära mig en massa saker om Georgien. Till exempel var på kartan det låg hehe..
Det var en riktigt intressant kväll med en blandning av historia, musik och kultur. Självklart på franska men det gjorde inte så mycket :)
 
 
 
Olika historiska klädstilar 
 
 
Tycker en franska är svårt så är detta omöjligt!
 

I tisdags var the internationell picknick och vi fick möjlighet att smaka på mat från hela världen! De franska studenterna från IAE var också där så vi fick chans att mingla runt en stund och lära känna varandra :) 
Jag och Carl hade köpt med oss köttbullar (ofc), pepparkakor, delikatesskorvar med renkött, Daim och gifflar. Allt från IKEA såklart :D
 
 
 
Bordet fylldes på med ännu mer mat, och tror alla var mer än nöjda!
Mina favoriter var naan-brödet från Indien och Quesadillas (?) från Mexico. Kan ha något att göra att jag är helt tokig i bröd. 
 
I onsdags kände jag att jag var tvungen att vara lite social och inte bara sitta inne och skriva på ett kommande projekt så följde med killarna och kollade på fotboll, PSG - Real Madrid. Tydligen en "bra match" i deras ögon, men i mina var den ganska långtråkig.. 0-0 och Zlatan fick knappt röra bollen. Det mest intressanta som hände var när en supporter sprang in på planen i 89onde minuten.. Trevlig kväll iaf :)
 
 

Igår var det fredag och sista lektionen i franska! Avslutades med ett litet MCQ-prov. fick 15.5/20 så är nöjd! På torsdagen var vi på vinprovning och efter det på en bar för att få en "fadder" (eller gudfar/gudmor). Jag hittade min efter ca 2 timmar så hann inte prata sådär jättemycket med henne, men alla jag träffade var jättetrevliga och alla pratade engelska! Inte så bra för min franska men jag hann med i disskutionerna. Och även om jag var hemma kl 22 så var huvudet tungt på fredag morgonen..
 
På kvällen var jag hos Joe tillsammans med "alla" andra. Även ett par franska människor från kvällen innan var där. Vin, live-musik och trevligt umgänge är allt som behövs för en bra kväll! 
 
 
Vääldigt dåligt kvalité. Jag, Thibault och en fransk tjej. Det är pinsamt hur dålig jag är på namn och på att känna igen personer?! Måste gå att göra något åt sånt? Tur att jag är blond och har något att skylla på ;)
 
Kom hem vid 2 inatt och åt nachos och guacemole innan jag somnade. Idag är det tvätt-dag och i eftermiddag ska jag se en Rugby-match.  Nya Zeeland är tydligen i semi-final och Andrew (från NZ) tyckte vi skulle hänga på och stötta dem till final. Varför inte?
 
Hur är det med er kära vänner?
 
xoxo

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-25 08:29:07

Här är det bra men vi saknar dig på boxen 😄

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

C'est la vie

Här får ni följa min vardag som en helt vanlig "Svensson" men mycket tankar om stort och smått. Min önskan med livet är att alltid försöka påverka världen till det bättre, lokalt eller internationellt gör detsamma, bara vi får en finare värld med mer medmänsklighet och ödmjukhet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela