Amanda

One life, many ways

- #PrayforParis

Publicerad 2015-11-14 22:35:39 i Tankar,

Eftersom jag inte är religiös så gillar jag inte hashtagen, men då jag känner att stödet för den hemska händelsen igår är större än att vara PK just nu får den stå där.
 
 
 
Ja hörrni, vad säger en, vad gör en när något som detta händer? Vad ska en känna? Rädsla? Hopplöshet? Ilska? 
Det finns nog tyvärr inget svar, alla reagerar vi olika, på gott och ont. 
 
Mina egna känslor svajjar mellan hopplöshet och ilska över att detta får så stor uppmärksamhet när det i princip sker dagligen i Mellanöstern & Afrika. Varför är det skillnad på folk och folk?! Vad är det som gör att vi i Europa tror att vi är skyddade mot hemskheter som dessa? Är "vi" mer "civiliserade" än "dem"? Samtidigt vill jag inte förminska händelsen, det har fortfarande hänt, det är hemskt, lika hemskt som attentaten i Libanon i veckan (som jag inte hade en aning om,..) 
Igår var jag arg, förbannad (och berusad), idag kan jag inte fatta att det hänt och känner hopplöshet för mänskligheten och framtiden.. Orkar inte läsa nyheterna... Vad kommer hända nu? Ännu ett krig mot "terrorn"? Vilket stackars land blir offer denna gång? Är det rätt att döda en massa oskyldiga där då, "In the name of democracy and liberty"? Skitsnack
 
Vad händer med alla muslimer som inte är extremister? Hur mycket skit kommer dom få utstå den närmsta tiden? Vad händer med flyktingarna som kommit hit, eller dom som är påväg? Jag vill inte ens tänka den rädsla dom måste känna. Det värsta är att folk drar slutsatser som muslim=terrorist/extremist..
 
Kanske är det så att kulturer inte ska "blandas". Vi människor kanske inte kan bo och samsas med varandra om vi inte har samma värderingar, synsätt, idéer etc? Samhällena vi byggt upp är inte gjorda för det. Kanske ska vi även sluta tro att "vi" har den "rätta" kulturen och ge fan i att försöka pracka på varenda kontinent vår kultur. Rätt här är kanske inte rätt överallt på hela jorden. Menar inte att någon annan kultur är mer rätt eller fel, men alla kulturer kanske inte fungerar överallt. Och väljer man att flytta, får man anpassa sig. Passar det inte, flytta igen.. Att fly är något annat, och något bra svar på det har jag inte.. Ska länderna som folk flyr till anpassa sig, ska flyktingarna anpassa sig? Vem har auktoriteten att bestämma?
 
Jag kommer inte sluta diskutera och krititsera den värld och kultur jag lever i förrän den erkänner sina misstag och svagheter. Jag kommer fajtas och argumentera mot dem som tror att folk har olika värde pga kultur/religion/etnisitet.. 
Jag hoppas att jag inte tappar gnistan pga idiotin som finns överallt. Det är dags att öppna både ögon och hjärtan mina vänner! 
Det bor ca 7 miljarder människor på vår jord och jag vägrar tro att majoriteten är onda. 
 
 
 
 
- Be the change you wish to see in the world
- Gandhi

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2015-11-15 12:59:25

Du är så klok min älskade dotter 😘❤️

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

C'est la vie

Här får ni följa min vardag som en helt vanlig "Svensson" men mycket tankar om stort och smått. Min önskan med livet är att alltid försöka påverka världen till det bättre, lokalt eller internationellt gör detsamma, bara vi får en finare värld med mer medmänsklighet och ödmjukhet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela