Amanda

One life, many ways

- forts.. Rennes

Publicerad 2015-11-13 09:35:42 i Allmänt,

God fredag den 13.de kompisar :) Hoppas ingen otur följer er idag..
 
Tänkte fortsätta berätta om min helg i Rennes:
 
Efter besöket på Le-mont-Saint-Michel i lördags var vi tillbaka i Rennes runt kl19, så det var samma visa som i fredags; hoppa in på hotellet, fräscha till sig lite och ut och leta restaurang. Några valde att stanna kvar på hotellet och andra ville äta på ett kebab-hak. Vi blev iaf 6 pers som skulle hitta ett ställe som kunde mätta våra magar. Vladi och Gabbi hade rekat med hotell-personalen om det fanns några bra/billiga restauranger, och blev rekommenderade en "restaurang-gata" 10 min från hotellet. 
 
Det här med att välja är inte det lättaste så vi gick igenom hela gatan innan vi tillslut kommit överens. Jag valde en två-rätters; lax och risotto till varmrätt och chokladfondant till dessert!
När maten väl kom in fick jag någon helt annan fiskrätt än den jag beställt.. Vet inte om det var ett missförstånd eller slarv, men fick min rätta rätt till slut. 
Det bästa var ändå desserten!
 
 Check this out! Himmelriket i en liten kaka
Den slog alla chokladfondanter jag ätit, och då har jag ätit ett par stycken i mitt liv ;) 
Claes får svårt att klå detta mästerverk.
 
Som en ursäkt för att dom klantat till det med min rätt fick hela bordet välja mellan en kaffe eller shot efter maten. 
Det bleev....
 
Shots! Smakade som munskölj, perfekt efter maten 
 
Övermätta och nöjda gick vi och mötte upp de andra för ett par drinkar. Vi hittade en bar-gata med ett 10-tal barer och slog oss ner vid ett bord utanför en av dem. Well, jag tror vi hamnade på en av staden bakgator, då det var kalabalik utanför! 
Vi såg alldeles förfulla tonåringar, alldeles förfulla/drogpåverkade gamlingar/uteliggare som nästan hamnade i slagsmål med varandra och en skum man som stod och dansade helt själv utanför en bar med hörlurar i öronen.. Hamish's teori om han som dansade var knarklangare då han hade en liten LV-väska på sig, Jag och Karim hade olika teorier om gamlingarna/uteliggarna som bråkade med varandra. Karim's teori var att de 2 männen bråkade om att en av dem försökte sälja kvinnan i gänget till den andra.. Min teori var lite mer human; svartsjuka. En av männen gick nämligen rakt in kvinnan och då blev den andra helt galen.. 
Det hela slutade med att alla tre gick i väg tillsammans så vet inte hur det slutade..
Väldigt intressant att studera alla dessa människor!
 
När alla druckit upp det vi beställt bestämde vi oss för att hitta en lugnare gata där risken att bli rånad eller nerslagen var mindre. Tror vi gick i över 45 min innan vi äntligen hittade ett lugnt hak där vi tog ett sista glas innan vi gick mot hotellet. Där tog vi en sängfösare i ett av rummen och diskuterade viktiga ämnen innan vi gick och la oss.
 
På söndagen gick jag, Vladi och Gabbi upp lite tidigare för att få en chans att se Rennes i dagsljus. Väldigt mysig stad!
Söndag här i Frankrike betyder gudtjänst, och lagom till att vi hittat en park precis bredvid Rennes största kyrka, började kyrkklockorna ringa. Den volymen! Om någon inom 1km radie sov innan, kan jag lova att den vaknade då.
 
Parken var jättevacker!
Snodde bilderna från Vladi då han va den enda som orkade vara engagerad under promenaden..
 
Utcheckningen var kl11 och bussen gick 11.45. Vi köpte med lite nödproviant till bussen och sedan väntade en restid på härliga 6.5h hem till Bordeaux! Kan rekommendera er att se filmen Illustration game, som jag kollade på under tiden.
Handlar om 2.a världskriget och hur engelsmännen knäckte tyskarnas kod-system Enigma (tror jag det hette). Riktigt bra!
 
Önskar er en härlig dag, nu väntar skolan!
 
xoxo
 
 

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2015-11-13 19:08:04

Claes antar utmaningen 👍

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

C'est la vie

Här får ni följa min vardag som en helt vanlig "Svensson" men mycket tankar om stort och smått. Min önskan med livet är att alltid försöka påverka världen till det bättre, lokalt eller internationellt gör detsamma, bara vi får en finare värld med mer medmänsklighet och ödmjukhet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela