Amanda

One life, many ways

- En helg i Rennes

Publicerad 2015-11-10 09:07:32 i Allmänt, Vardag,

God morgon kära ni! Nu har det ekat tomt här igen... 
 
I fredags var vi ett par internationella studenter som packade oss ivåg till Rennes för att besöka upptäcka staden och Le Mont-Saint-Michel Abbey; ett kloster som troligtvis funnits sedan år 708 (inte i samma form som nu dock)
Resan Bordeaux - Rennes tog ca 6.5 h så min rumpa och mina knän har hatat mig hela helgen. Även hemresan har satt sina spår i knäna. Hur kan en få ont av att bara vara still?!
 
Efter den långa långa resan gick vi till hotellet, dumpade väskorna och gick ut för att leta efter en restaurang som hade plats för 10 pers. Hittade en mysig restaurang tillslut där jag tog en sandwich med 3 ostar
Namnen kan jag inte med den till höger är en ädelost ;)
 
 
Hela gänget
 
På lördagen begav vi oss till Le-Mont-Saint-Michel!
Det ligger på ett berg/kulle "ute" i havet och när tidvattnet är högt kom man förr inte därifrån. Under Franska Revolutionen användes det som fängelse fram till 1863 pga upplösingen av det reiligösa samfundet. Nu finns det en bro och bussar som slussar ut en till klostret från informations-huset/hotell etc. 
 
 
För att komma till Le-Mont-Saint-Michel från Rennes fick vi åka buss i ca 1h15 min. Landskapet i norra Frankrike påminner mycket om det svenska, glesbygd, mycket träd och jordbruk. Det fanns dock inte mycket granar, och det är mer stenhus här. 
Bron
 
Det fanns mycket att gå och kika på och trappor till förbannelse.. Det var så stort att jag undrar hur folk inte gick vilse förr. Vi hade i alla fall pilar att följa ;)
Rundturen tog sin tid och jag kan meddela att den baguetten jag åt efteråt var bland det godaste jag ätit. Var hungrig redan innan vi kom fram till klostret och fick inte äta förrän 3h senare. Humöret var förvånansvärt glatt ändå, vilket var tur för mina kära vänner.
 
Nu kallar gymmet! Fortsättning följer..
 
xoxo

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

C'est la vie

Här får ni följa min vardag som en helt vanlig "Svensson" men mycket tankar om stort och smått. Min önskan med livet är att alltid försöka påverka världen till det bättre, lokalt eller internationellt gör detsamma, bara vi får en finare värld med mer medmänsklighet och ödmjukhet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela