Amanda

One life, many ways

- 2 november

Publicerad 2015-11-02 09:37:19 i Allmänt,

God måndag och välkommen november
 
Vilken helg det har varit! 20 grader och sol hela helgen är inget som gör ont precis. 
 
I fredags gick jag frivilligt till skolan för att lyssna på Madame Sauvage prata om kulturella "positiva missförstånd" inom internationella företag. Riktigt intressant. Till och med så intressant så att jag stannade kvar för att lyssna på "Cross-cultural issues and Mexico" med samma Madame. Hon dödade allt vi ser som kultur; värderingar, språk, identitet, religion, traditioner, normer etc. Känner mig fortfarande lite förvirrad vad kultur egentligen är då men som jag forstod det så är det ett ramverk, där dessa "kriterier" ändras genom tiden. Normer, värderingar, traditioner etc ändras men inte kulturen dem verkar i. 
Som sagt, intressant!
 
För att fortsätta på det kulturella spåret så var vi ett par stycken som gick till Musée d'Aquitaine efter lunchen. Jag var där i september med franska-kursen, men missade en våning den gången. Allt det intressanta från 1700-talet och framåt var på 2a våningen, vilket ingen meddelade oss då.. Tur att jag fick se det denna gången ;) 
Efter ett par timmar så var hjärnan så trött så det enda jag kunde tänka på var kaffe. Väldigt informativ dag, men lite får mycket för mig (tydligen).
Åkte hem för att endast hinna slänga i mig en kopp kaffe, lite kvarg och sen gå till gymmet då det var body pump på schemat! Kom in mitt i uppvärmningen och 45 min senare kom jag ut svettigare och piggare.
 
På lördagen ringde klockan 7.45. Det var utflykt på G! Jag, Vladi, Màté, Marteen och Rafael tog en tripp till La Rochelle som var en viktig hamnstad för 100 år sen. Kan hända att det fortfarande är det... Rafael har även bott där så han fick agera guide under dagen. 
 
 
 
 
Turister som vi är så tog vi en båttur ut till Fort Bayard, där dom bl.a. spelar in fångarna på fortet. Har alltid trott att det var ett fängelse men visade sig vara ett försvars-fort. Det byggdes mellan 1801-1867(?) för att försvara hamnen och öarna i närheten. 
 
Självklart en selfie ;)
 
 Màté och Vladislav :)
 
 Uppe på en av hamnportarna. Utsikten var helt amaaaazing!
 
Rafael och Marteen
 
Trötta efter 2 timmar på havet så kände vi för att ta ett glas öl/vin innan bilen gick hemåt igen.
Rafael visade oss en intressant pub men väldigt orginell stil.. "La cave de la Guignette". 
 
 
Guignette.
Vin som smakar som läsk
 
 
La Rochelle 
 
Väl hemma igen var det bara duscha av sig snabbt, sminka till sig lite och iväg till Meeras Haloween-party.
Kvällen slutade med att vi gick runt halva Bordeaux innan jag äntligen fick krypa ner i min säng..
 
Söndagen var som ni förstår inte så produktiv.. En promenad och en lunch i det fina vädret.
 
Nu är det dags för ännu en förvirrade lektion i "Information System"! Ha en bra dag mina vänner :)
 
xoxo
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

C'est la vie

Här får ni följa min vardag som en helt vanlig "Svensson" men mycket tankar om stort och smått. Min önskan med livet är att alltid försöka påverka världen till det bättre, lokalt eller internationellt gör detsamma, bara vi får en finare värld med mer medmänsklighet och ödmjukhet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela