Amanda

One life, many ways

- 31 augusti

Publicerad 2015-08-31 19:57:36 i Allmänt,

Well well, nu börjar problemen hopa sig efter en vecka i paradiset.
 
Trodde i min vildaste fantasi att jag skulle kunna få mitt rum på universitet idag, eller imorgon, genom att lämna in alla 150 papper dom begärt. Jag går till C.R.O.U.S., rätt kontor iallafall, och damen framför mig börjar kolla igenom alla papper. Det börjar bra tänker jag. Sen kommer hon till pappren om borgenären och till lönespecifikation från denna. Ja, där tog det stopp och vi hoppade tillbaka 7 årtionden typ. Lönen var tvunget att vara i EURO. Utan detta, inget rum. Inget att diskutera. Jahapp.. Med tanke på att jag är en känslig tjej så bröt jag ihop i 3 sek. Ja, jag orkade inte mer. Det var varmt, jag var hungrig och trött och allt som kan gå fel går självklart fel. 
 
Damen (eller dam och dam, typ 5 år äldre än mig!) Hon säger att man kan ansöka om en fransk borgenär men det tar ca 2-3 dagar, OM alla papper är i sin ordning vill säga. Hon gav mig tipset att översätta hela sidan vid google chrome, när jag sa att allt på ansökan är på franska. Vissa länder brukar ha ett engelskt val också, men icke sa nicke! 
 
Så hungirga och lite uppgivna gick vi därifrån. Jag tror min C-uppsats ska handla om hur jävla irriterande det är men byråkrati utan undantag. Speciellt i ett U-land mitt i EU. 
På vägen hem stannade vi på ett Carrefour för att köpa lunch och middag. Klockan hade egentligen passerat lunch för längesen när vi kom tillbaka till hostelet. Den hann bli 4 innan jag kunde äta. var tvungen att försöka få stanna ett par extra nätter här nu, vilket också såklart inte var helt lätt. Tror att jag ska kunna stanna 2 extra nätter, om inte något konstigt händer, typ att det brinner ner eller något. Fattas bara annat just nu.. 
 
Håll alla tummar och tår att det går igenom nu, annars blir jag inte bara fattig, utan hemlös också. Var tacksamma för att ni troligtvis aldrig ska flytta hit. Det är lättare att illegalt smuggla in flyktingar till Sverige, än att förstå det byråkratiska systemet i Frankrike. Får se det som en utmaning. Challenge accepted.
 
 

Kommentarer

Postat av: Janina

Publicerad 2015-08-31 22:46:21

Kul att läsa om hur du har de. Känns som att de börja bra.. Men inte ska det få vara för bra inte, men hoppas allt gällande boende löser sig på smidigaste sätt. Det är ju trotsallt en viktig del. Det låter ändå mäktigt och jäkligt härligt att vara där. Svårt att förstå att du är där liksom. Men ta hand om dig, massa kramar

Postat av: Sandra

Publicerad 2015-09-01 08:56:45

Vi håller tummarna så hårt vi kan!! Eller Valter håller i tårna! ❤️

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

C'est la vie

Här får ni följa min vardag som en helt vanlig "Svensson" men mycket tankar om stort och smått. Min önskan med livet är att alltid försöka påverka världen till det bättre, lokalt eller internationellt gör detsamma, bara vi får en finare värld med mer medmänsklighet och ödmjukhet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela